gizzez

Halvgalen värmländska med helgalet intresse för att Äta mat...Laga mat...Fixa kring mat...säger inte att jag Kan,,,men Älskar det!!! JAG blogga...provar iaf- kanske hittar Du något som kan ge Dig tips inför din vardag- så jag säger Välkommen & Smaklig Måltid:)))

Hembakt är bäst!

Kategori: Allmänt

Ville prova nåt nytt idag...jag "hittapåaren"...rktig surdeg har jag inte provat än, varför vet jag inte , men jo-det beror väl på att jag inte orkar LÄSA mig till saker...;))

Nu jorde jag en "fördeg" på mitt vis;

40 gram jäst
5 dl vatten
5 dl vetemjöl

Detta fick jäsa i kylen i , det kan ha blivit 5 timmar...

Sen tog jag halva "fördegen" och blandade med:

4 dl vatten
1 tsk salt
2 msk olivolja
1 dl krossat linfrö
1 dl solroskärnor
1 morot -finriven
5 dl grahamsmjöl
6 dl vetemjöl

detta fick jäsa 30 min i rumstemperatur

sen hällde jag ut degen på en plåt...jo jag är lite lat....

jäste en halvtimme till.....

in i ugn: 200 grader 35 minuter!


Nu ska här mumsas mackor & thé! Ha en fin kväll....det är vår i luften;)) /Gizze

Kommentarer

  • Helen säger:

    Det såg väldigt gott ut :)

    2010-03-29 | 09:08:51
  • Camilla säger:

    det lät gott!

    Kram

    2010-03-31 | 21:19:30
    Bloggadress: http://cacemillas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: