gizzez

Halvgalen värmländska med helgalet intresse för att Äta mat...Laga mat...Fixa kring mat...säger inte att jag Kan,,,men Älskar det!!! JAG blogga...provar iaf- kanske hittar Du något som kan ge Dig tips inför din vardag- så jag säger Välkommen & Smaklig Måltid:)))

"Gizzez tårta"

Kategori: Allmänt

Kom på att jag ska slänga in receptet på ricekrispies tårta- älskad av Alla- som blivit bjudna!

Gör 2 långpannor för en tårta, alltså 2 bottnar men bara en sats sås!

4 äggvitor vispas hårt med
3 dl socker ca 5min
blanda ner 4 dl ricekrispies
   bred ut i långpanna
   grädda 1 tim 140-150 grader

koka en sås på:

2 dl vatten & 5 msk mjöl (ser hemskt ut) 
100 gr mörk blockchoklad brytes i bitar blandas ner
100 gr bregott  rörs också ner i såsen

ha sedan i: 
2 äggulor
2 dl florsocker
såsen blir glansig & fin -låt svalna!

Lägg 5 dl vispad grädde på ena botten - ringla sen över såsen,
& lägg den andra botten som "lock"

Klart! - Tårtan blir godast om du gör den dagen innan - och "om" det finns ngt kvar så smakar den toppen 2 dagar efter också.....



Kommentarer


Kommentera inlägget här: