gizzez

Halvgalen värmländska med helgalet intresse för att Äta mat...Laga mat...Fixa kring mat...säger inte att jag Kan,,,men Älskar det!!! JAG blogga...provar iaf- kanske hittar Du något som kan ge Dig tips inför din vardag- så jag säger Välkommen & Smaklig Måltid:)))

På begäran...

Kategori: Allmänt

Hemma på snabblunch...rester från gårdagens Rotmos & Fläskkorv...

På begäran ska jag slänga in receptet på Gizzez ricekrispies tårta- älskad av Alla- som blivit bjudna!

Gör 2 långpannor för en tårta, alltså 2 bottnar men bara en sats sås!

4 äggvitor vispas hårt med
3 dl socker ca 5min
blanda ner 4 dl ricekrispies
bred ut i långpanna
grädda 1 tim 140-150 grader

koka en sås på:

2 dl vatten & 5 msk mjöl (ser hemskt ut) 
100 gr mörk blockchoklad brytes i bitar blandas ner
100 gr bregott  rörs också ner i såsen

ha sedan i: 
2 äggulor
2 dl florsocker
såsen blir glansig & fin -låt svalna!

Lägg 5 dl vispad grädde på ena botten - ringla sen över såsen,
& lägg den andra botten som "lock"

Klart! - Tårtan blir godast om du gör den dagen innan - och "om" det finns ngt kvar så smakar den toppen 2dagar efter...

Snart kursdags igen...idag går det segt....men men...

Hoppas ni har en bra dag! Ska försöka städa lite sen och kanske baka en kaka eller så...=)

Tjingeling! / Gizze

Kommentarer

  • Katta säger:

    Tur man kan få lite tips på mat när man titta in här =) Själv har jag garanterat någon sorts ide torka när det gäller det, eller så beror det på att barnen inte äter allt =)



    Kram på dig gumman!

    2010-11-17 | 14:41:44
    Bloggadress: http://www.saerze.wordpress.com
  • madeleine säger:

    Va mumsigt med rotmos och fläsk korv.. ett riktigt bra middagstips..



    Hoppas att det är ok att jag skriver av ditt recept på din tårta, den verkar vara riktigt smarrig..



    Här blir det lugnt ikväll eftersom kör turen till stan tog all min energi..



    Ha en fortsatt trevlig kväll..

    Kram på Gizze

    2010-11-17 | 17:59:17
    Bloggadress: http://madeleine.skogensmarsvin.com/#home
  • Ulle säger:

    Är inte det där Katrins tårta? Det receptet som var i ST för några veckor sedan bara? Haha eller har tårtan blivit "Giselas" tårta bara sådär nu?;)

    Kram på dej & tack för all matinspiration!

    2010-11-25 | 09:20:05
  • Gizze säger:

    Kul att ni finner lite inspiration!

    Maten är ju enkel, skulle vilja ha en sjö av pengar och ett stort kök med alla underbara råvaror man kan tänka sig...men man tager vad man haver, och maten smakar i alla fall =)

    Undrar vem du är Ulle, vet flera =)



    //Gizze

    2010-11-25 | 13:24:19
    Bloggadress: http://gizzez.blogg.se/

Kommentera inlägget här: