gizzez

Halvgalen värmländska med helgalet intresse för att Äta mat...Laga mat...Fixa kring mat...säger inte att jag Kan,,,men Älskar det!!! JAG blogga...provar iaf- kanske hittar Du något som kan ge Dig tips inför din vardag- så jag säger Välkommen & Smaklig Måltid:)))

Brownies med Ganache

Kategori: Allmänt

Kunde inte hålla mig..var tvungen att baka nåt....

Haft en skön eftermiddag ute...snart blir det soffläge, men först ska disken bort...

Gjorde en Brownie med Ganache...




Har inte skurit upp kakan ännu...men är så sugen.....

(Jag gjorde dubbel sats för min långpanna....)

Brownies med ganache:

120 g mörk choklad
120 g smör
200 g socker
2 stora ägg
1 tsk vaniljextrakt
100 g mjöl

Smält chokladen och smöret , blanda ner sockret och sedan äggen ett i taget under omrörning. Blanda ner vanilj och mjöl.
Häll smeten i en form (ca 20 * 20 cm) klädd med bakplåtspapper och grädda i 165 grader i ca 25 minuter.

När kakan svalnat kan du täcka den med ganache:

1 dl grädde
100 g mörk choklad
20 g smör

Smält allting i en liten kastrull. Häll över kakan och ställ in i kylskåpet, låt stelna några timmar eller över natten. Skär i bitar.

Mmmmmm...det vattnas i munnen på mig...den får nog inte stå värst lång stund till =)
Har ju bara ätit en liten muffins på hela veckan....inte likt mig alls...och inget smågodis...men jag är nog snart i påsarna igen =)

Nu får det bli en kopp thé och nån macka! / Gizze

Kommentarer


Kommentera inlägget här: