gizzez

Halvgalen värmländska med helgalet intresse för att Äta mat...Laga mat...Fixa kring mat...säger inte att jag Kan,,,men Älskar det!!! JAG blogga...provar iaf- kanske hittar Du något som kan ge Dig tips inför din vardag- så jag säger Välkommen & Smaklig Måltid:)))

It´s alive

Kategori: Allmänt

Får ju vara lite snäll och sällskapa på frukost ibland...Så morgonen började med Pressad Juice på Blodapelsiner & Citron- Surdegsmacka med Cheddar & Körsbärsmarmelad och en stor Kaffe :)
 
Blev en promenad...och kaffe ...
Handlade gratis....var tvungen att fylla på frukt och grönt förrådet lite :)
Tog mig en skål Grekisk Yoghurt med Pumpakärnor och Linfrö...Det var längesen...
Tog en längre promenad..
 
Har nyss ätit ..Blev Stekt Kassler & Stuvad Spenat..Grönsaker med Thaisweetchili & Sallad...Nu är jag såå mätt :)
 
Gott....Sonen får Kassler och Mos i matlådan i morgon!
 
Och vet ni....It´s Alive....Min Surdeg är verkligen härlig! Så kul att kunna baka helt utan jäst...det bubblar och har sig :)
 
Gissa om det blir macka ikväll :) Är ju fullt på tv också så jag lär  sitta i soffan...men nu ska jag ta mig en kopp kaffe...kanske ute i solen -sen får det bli en promenad igen.../ Gizze

Kommentarer

  • Madame hoffa-En+roligare+mammablogg säger:

    Låter ju faktiskt som att du har haft en kanondag! ;)
    Härlligt med vår så man kan sitta ute och sola hela dagarna.
    Kram

    Svar: Jo dagen har varit bra! Sola hela dagarna haha jag har inte kontor hemma jag ;-DSkojar med dig, ja när det blir Så varmt ...det ser vi fram mot! KRAM
    gizzez.blogg.se

    2013-04-08 | 20:41:12
    Bloggadress: http://madamehoffa.se
  • Petra Nymans Dagbok säger:

    Det där brödet ser så gott ut! Måste ta mig tid någon dag o baka! Finns receptet på din blogg? Ha en fin tisdag, här är det spinning som gäller! Så nu ska jag förbereda Tacopajen innan jag drar! :) Kram Petra
    Tack för kommentaren om mina målningar! :)

    Svar: Åh...inga precisa recept här inte...Men har du surdeg? I detta körde jag knappt 2 dl rågsur..fick stå i rumstemp ca 8 tim..blandas till fördeg..1½ dl ljummet vatten+ 3 dl rågmjöl-rumstemp natten.blandas till bortgörning = slutdegen = 6 dl vatten, 800g mjöl (jag tog vete, råg, dinkel) + skållade 1dl fiberhavregryn+ 1 dl solroskärnor+ 1 dl krossat linfrö när det svalnat blandas allt i assistentskålen...låt gå på lägsta effekt 8 min och sen 3-5 min med 1 msk salt...häll 1-2 msk rapsolja i bunke, ha degen däri.. täck med blöt handduk och lock (ej fastsatt) låt jäsa till minst dubbel storlek helst mer. 6 tim rumstemp eller 12 tim kyl..vält ut degen gör till bröd (rundriv dem kolla google om du ej vet) 250g varm ugn på varm plåt slång in 1 dll kallt vatten eller 3 isbitar...sänk värmen till 225 efter en stund kör till 97-98 graders innertemp...NJUT! Förvaras framme i handduk eller bara på skärbräde...går att frysa men inte alls det samma Kram Gizze
    gizzez.blogg.se

    2013-04-09 | 15:43:00
    Bloggadress: http://petranyman.blogspot.com

Kommentera inlägget här: