gizzez

Halvgalen värmländska med helgalet intresse för att Äta mat...Laga mat...Fixa kring mat...säger inte att jag Kan,,,men Älskar det!!! JAG blogga...provar iaf- kanske hittar Du något som kan ge Dig tips inför din vardag- så jag säger Välkommen & Smaklig Måltid:)))

4:e Advent

Kategori:

Gårdagen.. Försöker få lite julstämning och lite ordning här hemma.  
Fixade en Rice Krispies Tårta till Guldkorn som ska firas idag söndag.  
Tog en tur utomläns för lite fix. 
En promenad.. 
Bakade Grova Brödkakor.. 
Lite extra Julköttbullar.. 
Såg Kultfilm - Love Actuelly..

Sov dåligt..men nu ätit frukost.. Och..

4:e Advent och de fyra ljusen brinner.  Hoppas jag julen finner.  Behöver inte ha brådska för det kan ju bli åska.. 10 grader varmt och grönt.. Nej det är inte skönt.  Sonen kommer inte hem i jul.. Så inte känns det här alls kul. Men vi får fira efter.  Det är det jag längtar efter!    / Gizze
 

Kommentarer

  • Agneta utanför Piteå säger:

    Hej! Fina bilder på fina bröd. Recept på grova rågbröd och rågsurbröd är jag intresserad av. Men Du kanske inte lägger ut det. Hälsningar från ett vintervitt landskap.

    Svar: Hej Agneta!Tack!
    Menar du de Grova Brödkakorna?

    Där körde jag (faktiskt jäst)
    100g jäst
    100 g smör
    1 liter röd mjölk
    1msk brödkryddor
    2½ tsk salt
    1 dl mörk sirap
    400 gram Grovt Rågmjöl
    300 gram Rågsikt
    Resten Vete....till lagom konsistens..

    jäste och delade till 8 bitar...
    jästes efter kavling...gräddade i 220 grader 16 minuter..

    Rågsurdegsbröd...gör lite olika varje gång beroende på vilka Mjölsorter jag använder- men Alltid KRAV

    400 gram peppad surdeg
    45 gram havssalt
    1 liter vatten
    1560 gram mjöl...ca 4-500 gram grov råg och resten vete och rågsikt...

    1 tim autolys..
    2 vikningar,,
    4 bitar nattjäsning 18-24 timmar

    gräddas 250 grader 12 min och 225 grader 30 minuter

    Lycka till!

    Lät härligt med snö...vi lär få den tids nog..men det är till jul jag vill ha den :) / Gizze
    gizzez.blogg.se

    2015-12-20 | 19:26:31
  • Anonym säger:

    Tack så väldigt mycket. Nu har jag skrivit ut recepten, å är sååå glad över dem. Jag bakar de grova brödkakorna på onsdag. Så har jag dem med till Luleå på julaftonskvällen. ha det gott!

    Svar: Vassego. Lycka till och God Jul 🎄
    gizzez.blogg.se

    2015-12-21 | 20:31:05

Kommentera inlägget här: